Thursday, January 21, 2010

Cornelis Vreeswijk - Incestvisan

på tal om att bli gammal o på tal om alla ens tillkortakommanden på den amorösa fronten. min mamma o pappa var gifta i alla år o det rör inte dom ifall ngn nu skulle dra en sådan slutsats. men som han säger ju i texten att det handlar om människans polygama natur.
cornelis var en poet o en samhällskritiker i mina ögon, med obändig träffsäkerhet o en känsla för det svenska språket som vida överträffade infödda skaldade han. han var nämligen immigrerad till sverige....skulle ju alla främlingsfientliga o rashatare ta till sig. framför allt tillhör han sveriges national arv som jag ser det.
jag roas av vår mongama värdering som kolliderar med vår polygama natur....vi är en samling hycklare i allmänhet ibland.

jag har en hel del att röja upp i själv som jag har skjutit framför mig. arbetslöshet har den effekten på mig. varför göra detta nu, har ju all tid i världen. i morgon skall jag ju inte göra ngt typ....gör mig till viss del förbannad att jag är så slö o likgiltig, till viss del less. sen är ju inte allt roligt att ta itu med heller.
har nog en mycket klandervärd o låg moral/etik imellanåt. ambitionen är att ju att uppnå ett stadium av nåd men det verkar vara lika avlägset som sex packen till beachen 2010. blir så trött på mig själv....
kanske är mitt livs quest att som en osalig ande röja runt efter mitt paradis/eldorado eller eden....att uppnå det där vi människor hoppas på o strävar efter...det som benämns med lyckan. eller så är jag inte anpassad till den här tidsåldern med facebook o twitter, mobiltelefoner o uppkoppling. rejset i ytterfilen med plattan i mattan på jakt efter nästa upplevelse, nästa möte? ständigt nåbar, utan värderingar o moral...detta samhälle där mammon är den gudom vi alla tillber....o tjänar i vårt anletes svett o möda.
eller jag är bara knäpp, min monogama värdering är i kollision med min polygama natur...och härdsmältan är ett faktum.
herrekors, jag behöver en apfylla o få träda ur tiden...
innan nu ngn får för sig att detta är ngn form av självmord skall jag be att få hänvisa till en stripp med arne anka där han o krille krokodil träder ur tiden...har inget med självmord att göra utan med en tysk filosof o vetenskapsman, preussare som lade av med lsd när han var 80 enl uppgift. krille krokodils författarambitioner baseras på denne tysk...
jag gillade arne...på ett mycket träffsäkert sätt åskidligjordes våra tillkortakommanden som mäniskor o samhälle av denne cyniske o ironiske anka.
nu slutar jag här annars blir denna blogg en kilometer...o jag har en internet dejt med en pingla...eller två.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home