Monday, January 25, 2010

Alabama Thunderpussy: Heathen

överskriften betyder hedning på svenska. och lite grann så känner jag mig, som en hedning...jag tror inte på så mycket längre. jag har haft en förhoppning om människans inneboende godhet men den gav jag upp i unga år. vi kan inte ha en konfliktfri tillvaro, vi förgiftar vår planet och kan inte komma överens att göra ngt åt det. världens största demokrati vill diktera villkoren för andra, andra nationer har stormaktsambitioner. och jag själv kan inte bringa ordning i mitt liv heller....
saker o ting ser ganska mörkt ut i förlängningen...

jag umgås en del med min förra fru vilket i sig inte är onaturligt då vi har barn ihop. så här i efterhand kan jag förstå varför vi attraherades en gång, men jag märker oxå hur vi ständigt kränker varandra oavsiktligt eller medvetet. det är som det går med automatik på ngt vis. med kränkning menar inte jag att vi bråkar eller är elaka mot varandra utan dom där grejorna som blir. i vårt fall som ngn form av automatik...

hon är väldigt duktig som förälder måste jag säga. jag kommer aldrig att bli den super föräldern som har koll på hemläxor, aktiviteter o allt det där andra som får ett hem att fungera. de stora barnen bodde hos mig heltid från tonåren o uppåt. jag ställde krav att de skulle fixa sin egen verklighet i sina liv mycket på grund av att de mindre barnen tog den tid jag hade. men det funkade så länge vi bodde ihop, nu har de en egen verklighet. men jag funderade mycket o ofta över mina tillkortakommanden som människa o förälder o gör fortfarande. självkritikisk måste man vara tycker jag o dra lärdomar från de erfarenheter man har.

hedningar kallades vikingarna på den tiden det begav sig. själv har jag undrat om deras tillvaro inte var ganska organiserad. dom hade ett styrelse skick, dom hade en lag, dom hade en samhällsorganisation. och hade inte harald hårdråde förlorat slaget vid stamford bridge hade kanske europa sett annorlunda ut idag?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home