Thursday, February 04, 2010

en dag av misströstan...


om en stund skall jag dra o skotta lite snö o passera banken. låter som monopol o är väl nästan det egentligen..fick till livs i tidningen hur mycket bättre allt har blivit med alliansens politik och ett motlägg av lo ordförande som påpeka att allt blivit sämre. tja, om jag skall ha en åsikt om det kan jag konstatera att min morsa har en en löjlig pension efter ett arbetsliv o är beroende av bostadsbidrag, jag själv accepteras inte av a kassan för dom fått för sig att jag varit egen företagare. jag jobba som self employed i england. vi har inte den arbetsformen i sverige. i korthet går den ut på att du betalar social avgifter o skatt själv. du kan till o med ha anställda. men du är fortfarande anställd av din uppdragsgivare. en direkt översättning blir ju själv anställd..detta fatta inte a kassan. även om jag nu talade med en människa som enl egen utsago var expert på eu..

jag filosoferar vidare i texten. kan konstatera att arbetsmarknaden inte direkt sjuder för tillfället i alla fall.

jag stack från england i all hast kan man säga, det var inte mycket jag fick med mig från där jag bodde. har ingen ambition att återvända heller i nuläget. lönerna var låga, ont om jobb var det och en helt annan mentalitet än vad jag är van vid. jag jobba ett par månader i london o åkte tåg o tunnelbana varje dag i flera timmar. londons tunnelbana förmedlar sex miljoner resenärer varje dag inom london. det var människor överallt, det var som att det inte gick att värja sig mot alla människor som svärma runt en som en myrstack som fått tokspel. kunde aldrig vänja mig vid det..det fanns mycket annat som var hemskt trevligt oxå naturligtvis..men kunde konstatera att london var dyrt, mycket dyrt. men människorna var i gemen mycket trevliga och artiga.

mycket har ändrat sig i england mot hur det var förr när jag åkte dit. läste ngn stans att 50 pubar i veckan stängdes...det är nämligen så att ölen är väldigt billig på snabbköpen, typ 20 flaskor för 7 pund. för det beloppet får du två max tre öl på puben om du lägger till lite..det gör att pubnäringen går på knäna. folk sitter hemma o dricker..den sociala knutpunkten som en pub är upphör att fungera. för det är ju inte alla pubar som ligger i centrum så att säga. för tjugo år sen åkte jag igenom ett ställe som heter oundlee där det enl uppgift bodde 5000 människor. dom hade 99 pubar. tämligen övertygad om att dom inte har det idag.

till skillnad mot oss deltar england i ett krig mot talibanerna i afghanistan. det rådde politisk enighet om att skicka soldater dit i det engelska parlamentet när beslutet togs. då håller dom terrorismen utanför england. sen dess har ca 250 män o kvinnor fått satt livet till. varje vecka landar plan med nya dödsoffer. till skillnad mot oss och oavsett vad man har för åsikt hedrar alla de döda. kistorna transporteras genom byn där flygbasen ligger o vägarna kantas av bybor o andra som lägger ned vad dom nu har för händer och tar av ev huvudbonad o är tysta. engelsmän hedrar sina döda från de krig de har deltagit i. de har en speciell dag för det. de äldsta överlevande från första världskriget dog alla tre under 2009. men två av dem la ner krans o blommor vid denna dag. den tredje gjorde det från sjuksängen..de var alla väl över 100 år.

o trots mot vad man kan tro, dessa män var inte några hökar eller krigsivrare, en av dem var uttalad pacifist till o med. men som han sa, han ville med sin närvaro hedra de döda, engelsmän såväl som tyskar för det offer de gjort för sitt land. någon måste minnas dem som han sa, för deras offer var meningslöst, det kriget var meningslöst. men som män o människor förtjänar de respekt från oss andra.

jag kan inte förstå själv varför england är aktivt i afganistan konflikten, men kanske är det så enkelt att lämnar vi dessa människor åt sitt öde att ha ihjäl sig själva o andra är det mer skadligt? fanatikerna är inte begränsade av några moraliska eller etiska normer. är du otrogen är du inte värd vatten o de som faller i strid mot de otrogna är garanterad en plats i allahs trädgård. och jämfört med hur dom lever sina liv måste det ju vara oerhört praktiskt..när jag har tröttnat på svält o umbäranden så kan jag bli en mujahedin o spränga ngn i luften? spelar ju ingen roll vem det är om denne eller de räknas som fiende till islam...jag kommer till himlen efter som jag har gjort en gudi behaglig gärning.

vi tar stora ord i vår mun imellanåt här i sverige..sanningen är kanske att andra nationers människor dör i demokratins namn o vi skördar frukterna av det? är en moralisk frågeställning som jag grunnar på ibland...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home